Monday, May 16, 2011

Cuba Renungkan kisah ini.......(seKADAr perKONGsian)

Assalamualaikum.......

Ini adalah kisah tentang seorang pemuda yang belajar diluar negara bahkan menjadi pelajar cemerlang Disana. Namun disebalik kejayaannya, dia menganggap itu adalah kehebatannya kerana pada dasarnya, pemuda itu sudah tidak memiliki agama dan tidak mempercayai agama yang dianuti ayahnya iaitu Islam, meskipun ayahnya adalah seorang Imam.
Ayahnya menjadi risau dan terasa berat akan situasi anaknya itu. Anaknya berjanji yang dia akan memeluk dan mempercayai Islam hanya setelah dia berpuas hati dengan jawapan kepada 3soalan yang dikemukakannya.Ayahnya gagal, dan begitu juga beberapa orang lagi ilmuan islam yang ditemui oleh ayah pemuda itu.
Akhirnya, ayah pemuda itu membawa anaknya itu kesebuah desa dipedalaman untuk menemui seorang imam tua. pemuda itu pada awalnya menolak kerana ilmuan terkemuka boleh gagal menjawab soalannya, inikan pula imam tua dari desa. namun bagi memuaskan hati ayahnya...pemuda itu hanya menurut tanpa bantahan.
Apabila pemuda itu bertemu dengan imam tua itu, dia tidak membuang masa dan lantas bertanyakan soalan::::...

Pemuda : Wahai imam, ayah saya mahu saya memeluk islam kembali, tapi
sebelum itu, saya ada tiga soalan....sudikah kamu mendengar
soalan saya?
Imam : Apa soalan mu wahai pemuda?
Pemuda : 1. islam mengatakan Allah itu Esa dan berkuasa atas
segalanya....Tunjukkan aku dimana Allah..
2. Syaitan dijadikan daripada api.....tapi kenapa mereka
akan dihumban kedalam api neraka iaitu tempat asal mereka
tentu mereka tidak merasa siksanya...
3. Takdir...ialah satu fakta dan kenyataan yang tidak jelas
dan tidak logik.

selesai sahaja pemuda itu menyebutkan ketiga-tiga soalannya. pada masa itu jugalah imam tua itu menhampiri pemuda itu lantas memberikan satu TAMPARAN keatas pipi pemuda tersebut.

Pemuda : Hei tuan imam, jaga amarah kamu dan jangan bertindak bodoh
seperti ini...(kata pemuda itu dengan marah)
Imam : Aku tidak marah wahai pemuda, aku hany memberimu jawapan
kepada ketiga=tiga soalanmu tadi.
Pemuda : Apa maksud Tuan imam?
Imam : pipi kamu sakit kan? Tunjukkan saya sakit itu....
Pemuda : Tentulah sakit, lihat pipi saya merah.
Imam : itu pipi...saya nak kamu tunjukkan saya mana sakit kamu...
Pemuda : Saya rasa sakit tu...pipi sayapun dah merah nie....
Imam : Tadi kamu tanya saya dimana Allah, Allah tidak dapat dilihat
tapi kita akan tahu kewujudannya dengan merasa dan melihat
bukti-bukti yang terpapar luas dialam ini. Sakit juga begitu

Pemuda itu tertunduk diam dan mula memahami....

Imam : wahai anak muda....pipi kamu adalah kulit...betul??
Pemuda : Betul...kenapa?
Imam : Tapak tangan saya juga daripada kulit..tapi kenapa kamu
merasa sakit sedangkan tangan dan pipi adalah kulit.begitu
juga dengan syaitan..mereka memang dari api..tapi api neraka
lebih dahsyat dan mereka akan kesakitan dan hancur di
dalamnya kelak.

Sekali lagi pemuda itu tersentak dengan jawapan imam tua itu....

Pemuda : Sekarang bukakan hatiku dengan jawapanmu yang terakhir wahai
Imam yang bijaksana.....
Imam : Aku ingin bertanya....sebelum datang kedesa ini, tentu kamu
membuat perancangan kan?
Pemuda : Ya, setiap perjalananku akan ku atur dengan perancangan yang
teliti. itu amat penting bagiku....
Imam : Adakah menerima tamparan dariku ada dalam perancanganmu itu?
Pemuda : Tidak sama sekali....
Imam : kamu sangat bijak dalam merancang......
tapi adakalanya sesuatu yang tidak diduga akan terjadi jauh
menyimpang dari perancangan kita...itu dinamakan Takdir.

Subhanallah.....mendengarkan jawapan terakhir itu....
Pemuda itu menitiskan air mata keinsafan lantas mengucapkan Syahadah.

*adakah keraguan itu ada dalam diri kita....renungkannlah....
Tiada Keraguan pada bukti Allah....Jika terleka atau keliru.....
Rujuklah Harta Warisan Rasulullah s.a.w. kepada kita semua umatnya..
AL-QURAN & AS-SUNNAH

No comments: